ALMINNELIGE LEVERINGS- OG BETALINGSBETINGELSER I FORBRUKERFORHOLD FOR STOLT ELEKTRO AS


1. INNLEDNING

De alminnelige betingelsene nedenfor gjelder kun kjøp eller deler av kjøp som er å anse som forbrukerkjøp i samsvar med forbrukerkjøpsloven § 1 og/eller oppdrag til forbruker etter håndverkertjenesteloven § 1 og/eller delentreprise til forbruker etter bustadoppføringslovens § 1(1) a. Disse alminnelige betingelser omfatter alle ytelser som leveres fra leverandøren, herunder elektrikerarbeid, levering av elektrisk utstyr og materiell samt installering av slikt utstyr.


For kjøp eller oppdrag som helt eller delvis ikke er å anse som forbrukerforhold i henhold til ovennevnte gjelder Stolt elektro as sine «alminnelige leverings- og betalingsbetingelser i næringsforhold». (https://www.stoltelektro.no/leverings-og-betalingsbetingelser-i-naeringsforhold)

Juridiske tilleggsforhold ved gjennomføring av prosjekter (nye elektriske installasjoner med summer over kr.200.000 eks. mva.) mot tilbudets mottaker som hovedentreprenør eller byggherre, vil til enhver tid gjøres tilgjengelig på:

https://www.stoltelektro.no/tilleggs-leverings-og-betalingsbetingelser-i-prosjekter


2. DEFINISJONER

Leverandøren: Stolt elektro as - organisasjonsnummer: 919 762 128 MVA

(Vilkårene gjelder også for Stolt elektro AS sine merkevarer kortreistkraft.no og Technel elsikkerhet)


Forbruker: Den som forbruker tjenester og/eller varer fra leverandøren. Med «forbruker» menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Partene: Leverandøren (eventuelt entreprenøren) og forbruker (kunde eller kjøper).


Tjenesten: Utførelse av arbeid ved installering av utstyr og materiell.

Varer: Utstyr og materiell som selges fra leverandøren.


Leveranse: Utførelse av tjenester og/eller levering av varer.


Forbrukerkjøpsloven: Gjelder ved kjøp/salg av kun produkt.


Håndverkertjenesteloven: Gjelder ved oppdrag om bestemte tjenester som f.eks. reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.


Bustadsoppføringsloven: Gjelder ved oppdrag ved oppføring av ny bolig eller fritidshus


3. AVTALEFORHOLDET

Leverandørens alminnelige leverings- og betalingsbetingelser er en del av avtaleforholdet mellom partene, og vil gjelde fullt ut med mindre avvik er skriftlig avtalt eller annet følger av ufravikelige regler etter forbrukerkjøpsloven, håndverkertjenesteloven eller bustadoppføringsloven.


Avtale anses inngått ved undertegning av eventuell avtale/kontrakt, kundes skriftlig aksept(bestilling) over e-post, leverandørens skriftlige ordrebekreftelse eller ved påbegynt levering/oppdrag. Bestemmelser som dagmulkt krever nærmere avtale.


Bestemmelser som dagmulkt krever nærmere avtale.


4. PRIS

Stolt elektro AS tar forbehold om feil i oversendt tilbud, det være seg uriktig pris eller andre forhold som innebærer at vi ikke kan levere i henhold til oversendt tilbud. Om kunden oppdager feil ved tilbudet, plikter kunden å gi beskjed om dette. Ved slike situasjoner vil Stolt elektro AS orientere om dette etter at kunden tar kontakt for bestilling. Som kunde vil en da få mulighet til å akseptere vårt nye tilbud med endringene som er angitt eller kansellere bestillingen dersom en skulle ønske det.


Endelig avtale om pris foreligger først idet kalkulering og eventuell salgsprosjektering er gjennomført. Dette forutsetter at Stolt elektro AS har mottatt de opplysninger fra kunden som er nødvendige for å foreta en riktig beregning av kostnadene som vil påløpe.


Ved avbestilling av hele eller deler av oppdraget etter inngått avtale faktureres 10 % av resterende kontraktsverdi i avbestillingsgebyr. (se egne bestemmelser for solceller)


Leverandøren har rett til å foreta kredittsjekk av forbrukeren, og avbestille/kansellere oppdraget ansvarsfritt dersom forbrukeren ikke er kredittverdig. Stolt elektro kan alternativt kreve at kunden betaler for installasjonen eller stiller sikkerhet for full betaling ved forfall før oppstart.


Eventuelt prisoverslag, budsjettpris e.l. kan overstige det oppgitte beløp med 30 %. Eventuelt avtalt tilleggsarbeid pga. ekstra materialer og arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side eller tilleggsarbeid som er godtgjort at ikke omfattes av oppdraget er ikke inkludert i ovennevnte overstigelse med 30 %.


Dersom pris ikke er særskilt avtalt for hvert salg eller oppdrag, vil forbruker bli fakturert på grunnlag av leverandørens gjeldende pris for tjenester og varer på leveringstidspunktet. Tjenester faktureres på grunnlag av medgått tid og spesifisert materiell.


Reisetid til/fra oppdragsstedet faktureres med medgått tid, med samme timesats som for utførelse av oppdrag. Samtidig understrekes det at trafikale forsinkelser (reise i rushtid eller forsinkelser som skyldes trafikale uforutsette hendelser) også faktureres med medgått tid, med samme timesats som for utførelse av oppdrag. Eventuelle utlegg som bl.a. parkering, ferge og bomavgift vil også faktureres. Så fremt ikke annet er avtalt i service/rammeavtale vil oppmøte med servicebil faktureres etter vår soneregulering. Prisene gjelder for tilgjengeligheten av bil med begrenset servicelagerPris er per oppmøte per dag:


Sone 1: Innenfor Asker og Bærum - Pris kr 750,- inkl. mva.

Sone 2: Dekker oppdrag i Oslo - Pris kr 1000,- inkl. mva.

Satsen inkluderer ordinær bompasseringer (en gang gjennom bomringen), i forbindelse med reise til oppdraget.


Sone 3: Området fra Asker til Drammen - Pris kr 1125,- inkl. mva.


Reise utenfor de satte sonene håndteres individuelt for vært oppdrag.


Minstepris for elektrikeroppdrag/tjenester er kr 2325,- inkl. mva.


Alle priser angitt i dette dokumentet er per dags dato og kan endres.


5. BETALINGSBETINGELSER

I forbrukerforhold faktureres oppdrag/tjenester med 7 dagers betalingsforfall fra fakturadato. Ved oppdrag utover 1 dags varighet kan leverandøren a-konto fakturere forbrukeren hver 7. dag for leverte ytelser, herunder da også her med 7 dagers betalingsforfall.


Ved forsinket betaling kan leverandøren kreve rente etter lov om renter ved forsinket betaling, når kravet ikke innfris ved forfall. Renten løper fra forfallsdag. Påkrav kan sendes ved bruk av elektronisk kommunikasjon.


Faktura oversendes til forbrukers oppgitte e-post adresse. Ønskes papirfaktura må forbruker varsle dette til faktura@stoltelektro.no, senest ved oppstart av oppdraget. Det tilkommer et rimelig fakturagebyr ved utstedelse og oversendelse av papirfaktura.


Leverandøren kan stanse alle arbeider ved manglende betaling av a-konto faktura.


6. SALGSPANT

Leverandøren har salgspant i – og eiendomsretten til – alle varer og demonterbare komponenter inntil faktura med evt. renter og omkostninger er fullt betalt, selv om disse er levert byggeplassen/oppdragsadressen.


7. SIKKERHETSSTILLELSE

Verken leverandøren eller forbrukeren stiller sikkerhet, med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.


8. TJENESTER

Leverandøren skal igangsette monteringsarbeid til avtalt tid, så fremt leverandøren får tilgang til monteringsstedet til avtalt tid eller i avtalte periode, og forbrukeren har lagt til rette for at monteringsarbeidet kan igangsettes og gjennomføres uten risiko for at arbeidet kan bli forsinket. Dersom det er avtalt fast pris kan leverandøren fakturere på grunnlag av gjeldende timepriser for medgått mertid som følge av at arbeidsstedet ikke er tilgjengelig, ikke er ryddet og for venting på andre fag.


Stolt elektro ønsker å bidra til å utdanne flere fagarbeidere til vår bransje. Derfor har vi ansatt både lærlinger og hjelpemontører som er under utdanning/opplæring. Dette betyr at på alle oppdrag vi utfører kan elektriker gjennomføre arbeidet sammen med en lærling eller hjelpearbeider. Noen ganger kan også lærlingen være på arbeidstedet alene, men lærlingen vil aldri jobbe selvstendig. Dette vil kun forekomme der vi har god kontroll på risikobildet ved arbeidet. Veiledning utføres ofte også via telefon/videosamtale, som en effektiv læringsmetode. Om kunden ikke ønsker at en lærling eller en hjelpearbeider deltar på oppdraget, må kunden gi beskjed om dette i rimelig tid i forveien.


9. FORBRUKERENS FORSINKELSE

Forsinkelser som skyldes forbrukerens forhold medfører tilsvarende utsettelse av avtalt levering eller overtagelse. Dersom monteringsarbeidet forsinkes som følge av at forbrukeren ikke har sørget for rettidig adgang til monteringsstedet, eller ikke har lagt forholdene til rette for igangsetting og gjennomføring uten at arbeidet risikerer å bli forsinket, kan leverandøren utsette arbeidet til nærmeste tidspunkt eller periode hvor leverandøren har anledning til å gjennomføre arbeidet.


Ved vesentlig forsinkelse fra forbrukerens side, og forbrukeren etter avtalen først skal betale etter at tjenesten av ferdig utført, kan leverandøren del-fakturere forbrukeren for hittil påløpte arbeider, eller på det tidspunktet hvor arbeidet må antas å ha blitt ferdig gjennomført uten forsinkelsen.Leverandøren kan i tillegg gjøre gjeldende de rettigheter og krav som tilkommer leverandøren etter forbrukerkjøpsloven, håndverkertjenesteloven eller bustadoppføringsloven.

10. REKLAMASJON

Forbrukeren må gi melding til leverandøren om eventuelle mangler ved leveransen innen rimelig tid. Dersom slik melding om reklamasjon ikke gis senest innen to måneder etter at forbrukeren oppdaget mangelen eller burde ha oppdaget den, kan forbrukeren ikke påberope mangelen og gjøre den gjeldende.


Forbrukeren plikter å legge til rette for at reklamasjonsarbeider kan utbedres rasjonelt og uten unødig opphold. For øvrig gjelder de absolutte reklamasjonsfristene etter forbrukerkjøpsloven § 27, bostadoppføringslovens § 30 og håndverkertjenesteloven § 22.


Hvis det ikke er til klar ulempe for forbrukeren, kan utbedring av mangler som det er reklamert for etter overtakelse skje samlet en gang per år.


11. BYGGETEKNISKE FORHOLD

Leverandøren tar forbehold om at byggetekniske begrensninger kan hindre, forsinke eller fordyre deler av eller hele leveransen for at den skal bli av tilfredsstillende standard. Dette gjelder for eksempel, tilfeller der opprinnelig leveranse ikke omfatter downlight og at tilvalg av dette for eksempel krever spesielle isolasjons- eller tettingsmetoder som ikke omfattes av standard leveranse.


Dersom det avdekkes behov for ekstraarbeider som følge av byggetekniske forhold som bl.a. nevnt over, etter at avtalen er inngått, gis det rett til vederlagsjustering for merkostnadene. Forbrukeren skal imidlertid varsles før slike ekstraarbeider igangsettes og gis rett til å avgjøre om arbeidene skal utføres eller ikke. Varsel kan gis elektronisk ved e-post eller SMS.


Det tas forbehold om skjulte mangler på eksisterende anlegg. F.eks. skadet/tett røranlegg, bokser i skjult anlegg som viser seg å være tildekket av fliser, tapet, panel, skap, nedforet himling etc. Eventuell lokalisering og utbedring av skjulte mangler utføres som regningsarbeid iht. gjeldende timesats, materiellpris og servicebil. Eventuell kontraktfrist utsettes lik tiden som utbedringene tar.


Forbruker må forestå og bekoste eventuelle bygningsmessige utbedringer der bygningsmessig (listverk, tak, vegger etc) blir skadet/demontert i forbindelse med å lokalisere og åpne skadet/tett røranlegg eller tildekket el.anlegg (fliser, maling, tapet, panel, skap, himling).


Eventuell slissing og reparasjon for kabel/rørfremføring er ikke medtatt i fastpris/tilbud/ prisoverslag såfremt dette ikke er spesifisert i fastpris/tilbud/prisoverslag.


Det forutsettes at eksisterende jording i bygget/anlegget kan benyttes dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.Det forutsettes at det er plass til vern og annet utstyr i tavler og skap dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.


Det forutsettes at eksisterende sikringer eller hovedsikringer har kapasitet til å dekke eventuell økning i effektbehov dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.Feilsøking på forbigående jordfeil, som følge av at jordfeilbryter/vern løser ut er ikke medtatt i vårt tilbud, dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.


12. ENDRINGSARBEID

Inntil overtakelse av utførte tjenester (herunder med montert utstyr) har skjedd, kan forbrukeren kreve endringer i leveransens avtalte omfang, konstruksjon og utførelse mot vederlag. Krav om slike endringer må fremsettes skriftlig, og beskrive hvilke endringer som kreves.


Leverandøren skal gi forbrukeren skriftlig tilbakemelding om og hvordan endringen kan utføres og om hvilke konsekvenser endringen vil få for pris, leveringstid og eventuelt andre avtalte forhold.


Leverandøren har rett og plikt til å foreta endringer i den avtalte leveransen som endringer i lover, forskrifter og andre bestemmelser relevante for leveransen måtte foranledige og kreve mot vederlag. Det samme gjelder endringer i fortolkningen av slike regler. Leverandøren skal snarest mulig gi forbrukeren slik informasjon skriftlig.


13. OVERTAKELSE

Dersom det er avtalt at montert utstyr eller anlegg skal prøves før overtakelse, skal prøving skje med begge parter til stede. Det skal utarbeides en protokoll hvor eventuell overtakelse bekreftes av forbruker. Forbruker har ikke rett til å ta utstyret eller anlegget i bruk før overtakelse er bekreftet.


Hvis forbruker tar i bruk utstyret eller anlegget før overtakelse, anses overtakelse som bekreftet av forbruker fra første dag bruken finner sted. I så fall, faller leverandørens plikt til å gjennomføre prøving bort.


Overtakelse kan finne sted selv om noe arbeid gjenstår, så fremt dette fremgår av protokollen fra prøving av anlegget. Dersom det ikke er avtalt prøving av anlegget før overtakelse, anses overtakelse for skjedd når leverandøren har ferdigstilt arbeidet / monteringen og gitt forbruker melding om at utstyret eller anlegget kan tas i bruk. Når overtakelse har funnet sted, er risikoen gått over på forbruker.


14. FORCE MAJEURE (UNNTAKSGRUNNER)

Følgende omstendigheter skal betraktes som force majeure, dersom de inntrer etter avtalens inngåelse og hindrer dens oppfyllelse: krig, opprør eller indre uroligheter, beslutning av offentlig myndighet, streik, naturkatastrofe, avbrudd i den offentlige kraftforsyning eller i den alminnelige samferdsel, betydningsfull arbeidskonflikt eller brann eller annen omstendighet av liknende karakter og inngripende betydning.


Leverandøren har rett til å kreve at den leveringstid som er fastsatt i kontrakten blir forlenget tilsvarende det tidsrom som arbeidet måtte bli forsinket ved force majeure så vel i egen bedrift som hos underleverandører.


Leverandøren skal straks slik forsinkelse som nevnt ovenfor inntrer eller så snart han blir klar over at forsinkelse vil kunne inntreffe, gi skriftlig melding om dette med de nødvendige opplysninger.


15. TVISTER

Stolt elektro er medlem av Nelfo - foreningen for EL og IT Bedrifter. Gjennom vårt medlemskap i Nelfo er vi tilknyttet Håndverkerklagenemnda. Hvis du ønsker å klage over en vare eller tjeneste kjøpt hos oss, kan du inngi en klage til:


Håndverkerklagenemnda

Postboks 5480 Majorstuen

0305 Oslo


Alternativt:

Forbrukerrådet

Postboks 463 Sentrum

0105 Oslo

Når du sender klagen til nemnda skal du informere om vår e-postadresse fakturahenvendelse@stoltelektro.no


Tvister som partene ikke lykkes å løse i minnelighet, kan hver av partene bringe inn for Forbrukerrådet, Forbrukertvistutvalget, forliksrådet eller tingretten i samsvar med tvistelovens alminnelige vernetingsregler.

16. PERSONVERN

Stolt elektro beskytter ditt personvern ifølge gjeldende lover og regler som databehandler og behandlingsansvarlig. Vi samler inn personopplysninger på nettstedet stoltelektro.no til bruk i markedsføringsformål, analyse- og statistikk, samt forbedring av våre tjenester.


Ved å gå inn på, hente informasjon fra, og/eller bruke tilknyttede tjenester på vår nettside gir du ditt samtykke til vår personvernerklæring.


Stolt elektro etterlever norsk personvernlovgivning, og både løsninger og lagring utføres på en måte som tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Vi innfrir lovgivningens krav til GDPR som forutsatt i EU-forordningen (EU) nr. 2016/679.‍


Hva registrerer vi av data om deg?‍

Stolt elektro samler kun inn opplysninger du selv gir til oss og om bruk av tjenestene våre.


Når du oppretter et kundeforhold hos oss, melder deg på for å motta nyhetsbrev fra oss, eller melder deg på kurs hos oss, registrerer du blant annet din kontaktinformasjon. Dette kan for eksempel være navn, bosted, telefonnummer, e-postadresse, organisasjonsnummer eller IP-adresse. Disse opplysningene lagres i våre systemer for å yte eller sikre leveranse av den tjenesten du har bestilt, samt for å forbedre tjenestene våre og for å forebygge svindel. Dette er også informasjon vi benytter for å kunne oversende deg lovpålagt elsikkerhetsdokumentasjon, knytte til deg og ditt elektriske anlegg. Vi lagrer også opplysninger når du kontakter oss, eksempelvis når du sender en e-post til post@stoltelektro.no, slik at vi kan svare på dine spørsmål.


Vi registrerer informasjon som brukernes enheter avgir og enhetenes tilkobling til våre tjenester. Eksempler på slik informasjon er type enhet, operativsystem, nettleserinformasjon, IP-adresse og informasjonskapsler (cookies og pikseltags).


Hvordan slettes opplysningene?‍

Stolt elektro oppbevarer informasjon du har lagt inn så lenge det er nødvendig i forhold til formålet med behandlingen og de lovpålagte pliktene vi har. I tråd med krav til lagring av dokumentasjon gitt av eltilsynsloven og bokføringsloven.


Kontaktinformasjon for utsending av nyhetsbrev og/eller kursinvitasjoner, oppbevarer vi frem til du eventuelt melder deg av å motta våre nyhetsbrev og/eller kursinvitasjoner.


Annen informasjonen om deg vi har lagret kan slettes ved å sende en henvendelse til post@stoltelektro.no


17. ØVRIGE BESTEMMELSER

Eventuelle avgifter til E-verk, eller en av deres underleverandører, er ikke medregnet i eventuelt tilbud/fastpris/prisoverslag. Slike avgifter tilkommer altså både på oppdrag utført på regning og på oppdrag utført etter tilbud/fastpris/prisoverslag. Avgifter kan påløpe på målermontasje, inntak/stikkledningsarbeider, strømutkobling samt øking av overbelastningsvern/hovedsikringer.


Nødvendig kommunikasjon med E-verk er medregnet i fastpris/tilbud/prisoverslag hvis dette er bemerket.


Elektrisk arbeid levert av leverandøren, utføres primært etter sikkerhetsprinsippet "arbeid på frakoblet anlegg". Dette betyr at anlegget, eller deler av anlegget, det jobbes på vil være strømløst under utførelse av arbeid. Leverandøren påtar seg derfor ikke ansvar for å ivareta drift på driftskritiske apparater som fryser, internett, varmeovner etc. om dette ikke blir spesielt bemerket av kunde før eller under utførelse. Dette for å ivareta de ansattes sikkerhet.


For oppdrag med utbedring av elektriske anlegg etter rapport fra E-verk påløper det kr 625,- inkl. mva. i honorar for behandling og innsending av rapport til E-verket, såfremt det ikke er spesifisert at dette er inkludert i eventuell fastpris/tilbud.


Leverandøren besørger riktig håndtering og levering av EE-avfall til godkjent mottaksstasjon. Dette faktureres med medgått tid med samme timesats som for utførelse av oppdrag.


Forbruker må forestå og bekoste eventuell rigg (lager, spiserom, WC) og gi leverandøren adgang til forbruk av strøm og vann.


Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at nye automatsikringer løser ut på den fastsatte belastningsgrense. Med automatsikringer blir el.anlegget sikrere enn med skrusikringer. Gamle skrusikringer kunne i enkelte tilfeller tåle en overlast på inntil 30-40 % før den løste ut. Nye automatsikringer tåler ikke like mye overbelastning som gamle skrusikringer. Ved utskifting av sikringer kan det derfor bli behov for å legge opp nye kurser. Eventuelt opplegg av nye kurser utføres som regnings-arbeide iht. gjeldende timesats, materiellpris og servicebil.


Dersom forprosjektering er utført av andre enn leverandøren påhviler videre prosjekteringsansvar leverandøren dersom dette uttrykkelig er spesifisert i fastpris/tilbud/prisoverslag eller kontrakt.


Leverandøren skal levere nødvendig dokumentasjon etter utført oppdrag. Herunder bl.a. eventuell samsvarserklæring, sluttkontroll m.m. Det gjøres oppmerksom på at det ikke er krav til å levere samsvarserklæring ved kun feilsøking eller ved enkel utskifting av stikk, bryter, lampe etc.


Utført oppdrag skal være iht. gjeldende myndighetskrav og forskrifter samt være utført fagmessig og iht. allmenne krav til sikkerhet, funksjonalitet og håndverk. Ved oppdrag, som kategoriseres med høy risiko, vil disse alltid utføres av to personer. Eksempler på oppgaver med høyere risiko: Varme arbeider, arbeid i høyden (lift, stige, stillas), arbeid på spenningssatte elektriske anlegg og arbeid nær ved spenningssatte elektriske anlegg.


Kostnader til høydeassistanse, lift etc. er ikke medtatt i våre tilbud dersom dette ikke er avtalt eller spesifisert.


Kunde må forestå og bekoste eventuell rigg (lager, spiserom, WC) og gi leverandøren adgang til forbruk av strøm og vann, såfremt det ikke er spesifisert at dette er inkludert i eventuelle andre avtaledokumenter.


Dersom forprosjektering er utført av andre enn leverandøren påhviler videre prosjekteringsansvar leverandøren dersom dette uttrykkelig er spesifisert i fastpris/tilbud/prisoverslag eller kontrakt.


Ved arbeid i boenheter i borettslag er leverandøren selv ansvarlig for å varsle hver enkelt leietaker/eier om de forskjellige arbeider. Det gis varsel i god tid før eventuelle strømutkoblinger.


Som en del av vår tjeneste, avfallshåndterer vi alt demontert elektromateriell. Om kunden ikke ønsker dette, må kunden ettertrykkelig bemerke dette før eller under utførelse.


Det forutsettes at eksisterende jording i bygget/anlegget kan benyttes dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.


Det forutsettes at det er plass til vern og annet utstyr i tavler og skap dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.


Det forutsettes at eksisterende sikringer eller hovedsikringer har kapasitet til å dekke eventuell økning i effektbehov dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert.


Feilsøking på forbigående jordfeil, som følge av at jordfeilbryter/vern løser ut er ikke medtatt i vårt tilbud, dersom ikke annet er avtalt eller spesifisert. 


Faglige spørsmål som reises til leverandørens representanter, knyttet til utførelse av vårt elektriske arbeid skal, uten unntak, besvares skriftlig av eller i samråd med leverandørens faglig ansvarlige, eller av han bemyndiget person.


18. Spesielt for solcelleinstallasjoner (kortreistkraft.no)


Presiseringer

Priser fremgår av ordredokument eller kjøpekontrakt mellom Stolt elektro AS (markedsført gjennom kortreistkraft.no) og kunden. Prisen omfatter, dersom annet ikke er avtalt, installasjon av et fullstendig solcelleanlegg, inkludert alt materiale, arbeid, elektriker, tillatelser og igangkjøring. Dersom leveringsdato blir endret utover 3 mnd. p.g.a. forhold hos kunde, som Stolt elektro AS ikke er herre over, kan eventuelle prisendringer påvirke pris på leveranse.


Prisene er basert på at installasjonen gjøres under normale forhold hvor følgende forutsetninger er gjeldende:

  • Pris er først endelig når prosjektering er gjennomført, og alle opplysninger som er nødvendig er mottatt fra kunde.
  • Inverter plasseres og tilkobles det elektriske anlegget i samme bygning som solcelleanlegget, og plasseres ute. Det er hensyntatt inntil 15 meter med kabel fra inverter til sikringsskap. Kabling utover dette medfører ekstra kostnad.
  • Inverter monteres utenpå samme bygning som solcellepanelene, og kabel trekkes den enkleste og mest hensiktsmessige føringsvei
  • Kabling både utendørs og innendørs trekkes utenpå vegger.
  • Eksisterende kabelrør (tomme trekkerør) brukes hvis det er hensiktsmessig
  • Sikringsskap, hovedsikringer, fordelinger og eventuelle delkretser er tilstrekkelig dimensjonert
  • Sikringsskapet tilfredsstiller eksisterende regulatoriske krav og har tilstrekkelig med plass. Hvis det eksisterende sikringsskapet må utbedres eller et nytt sikringsskap må installeres, vil kunden faktureres for alle tilleggskostnader separat.
  • Taket er egnet for montering av solcelleanlegget, og er i normal god stand.
  • Arbeid på tak, og med takstein, kan i noen spesielle tilfeller medføre at takstein blir skadet, og må byttes ut. Stolt elektro AS vil bytte ut takstein, men det kreves at kunde har ekstra takstein tilgjengelig. Dersom dette ikke kan gjøres mens montører er på stedet, vil bytte av takstein være kundes ansvar.
  • Dersom takstein er spikret, vil det normalt kreves et tillegg for ekstra arbeid på kr. 150,- pr. tak-feste, og i tillegg må kunde påse at det er takstein på stedet som kan benyttes for takstein som må skiftes. Ved arbeid med å ta av takstein som er spikret, vil det, der tak-fester skal plasseres, være fare for at takstein må skiftes. Det betyr at det må være tilgjengelig takstein for alle tak-fester, normalt 48 tak-fester pr. 20 panel.
  • Kunden har oppgitt riktig taktekke til Stolt elektro AS under planleggingsarbeidet. Feilaktig informasjon om taktekke eller takets tekniske stand kan gi mer kostnader som må dekkes av kunden.
  • Takstein (enkelt og dobbel krummet som ikke er spikret), ståltak, papptak, shingel eller tilsvarende regnes som «normal» Andre taktyper må opplyses om og kan medføre ekstra kostnader.
  • Ved snø eller is på tak, vil vi normalt avvente montering til den er borte. Vi ønsker derfor også informasjon fra kunde på dette, når avtalt monterings tid nærmer seg.
  • Normal installasjon, betyr også at det ikke er andre hindringer, eks. Flaggermus (fredet) eller andre dyr/insekter som er fredet, eller til hinder for installasjon. Vi forbeholder oss retten til å ikke levere om vi ser at det er uforholdsmessige krav til å få gjennomført installasjonen eller andre forhold som gjør det vanskelig å utføre leveransen til avtalt tid og pris. Kortreistkraft står også fritt til å avvise kunder om vi ønsker det.
  • Ekstra arbeid med dette vil være kunde sitt ansvar, og belastes 100% med kostnad som påløper. Dersom Solcelleanlegg bare delvis fullføres, eller kanselleres p.g.a. dette, vil medgått tid, materiell og kostnad belastes kunde.

Sending og oppbevaring av varer:

  • Varer og utstyr pakkes og sendes normalt 1-2 uker før montering. Dette for at utstyr skal være på plass når montører er klar.
  • Kunde må ha plass til ca. 1-2 paller med utstyr
  • Utstyr må kunne stå på kundens adresse til montering igangsettes.
  • Dersom kunde ikke har plass på egen eiendom, vil det være naturlig at kunde er behjelpelig med å finne alternativt sted for lagring frem til montering.
  • Ved montering av integrerte solcellepanel, forutsettes det at taket er klargjort for montering, ferdig lektet i henhold til monteringsbeskrivelse. Dette gjelder også størrelse på område som panel skal monteres på.


Produkter og montering

Normalt gjelder installasjon for «normale» tak av takstein, ståltak (bølgeblikk) papp og shingel tak. Andre takflater, eksempel torvtak, skifertak, spikret takstein mm, vil kunne medføre ekstra kostnad eller egne betingelser.


Solceller monteres hensiktsmessig, i henhold til prosjektering og monterinsbeskrivelser fra produsent. I noen tilfeller vil det komme avstand mellom rader med Solcellepanel (åpning), på grunn av plassering av tak- fester i forhold til takstein. Dette for å følge produsentens krav til montering. Dette vil ikke være grunn for reklamasjon.


Ved montering på uthus, lover, naust o.l., der avstander mellom takbjelker, avviker fra normal bygge standard aksepteres det at det endres til liggende panel. Det være nødvendig å montere panel liggende, for å holde produsentens krav til montering. I slike tilfeller vil det komme et tillegg på kr. 150,- pr. panel for ekstra arbeid med dette. Det kan også medføre at antall panel endres. Eventuell økning eller reduksjon av antall paneler vil øke eller redusere faktura tilsvarende. Økning av antall panel skal godkjennes av kunde før montering. Dersom kunde ikke ønsker økning i pris monteres det antall som er avtalt, eller det som det er plass til.


Solcellepanel kan ha forskjellige fargenyanser. Enkeltpanel kan være noe lysere, eller mørkere enn andre. Dette kan ha flere årsaker, i og med at det er elektriske komponenter den enkelte celle består av. Fargenyanser vil ikke være grunn for reklamasjon.


WIFI dekning der inverter plasseres må være minimum 3 strek på telefon. Dersom det er svakere signal, vil det i noen tilfeller ikke være mulig å tilkoble anlegget til App og Wifi. Dette vil ikke være grunn for reklamasjon. Løsning vil være at kunde har en wifi forsterker, som gjør at dekning er god.


Kabler og rør i overgang fra tak til vegg vil være i forskjellige farger. Dette på grunn av fargekoder som benyttes på strømførende ledninger. Det er ikke mulig å velge farger på disse. Løsning kan være å male disse for mindre synlighet.


Ved installasjon av et solcelleanlegg på et tak med takpanner, stålplater, decraplater o.l. kan bulker, slissing og fester gjennom slike tak medfør tap av produktgaranti fra takprodusenten. Stolt elektro AS er ikke ansvarlig for skader som oppstår på grunn av bulker eller tap av produktgaranti. Vårt utgangspunkt er å gjøre installasjonen best mulig, og samtidig mest mulig hensiktsmessig og faglig forsvarlig.


Ved tilstedeværelse av asbest, f.eks. i form av eternitplater, vil ekstrakostnader oppstå på grunn av fjerning og arbeid i asbestmiljø. Dette faktureres kunden separat. Stolt elektro AS forbeholder seg retten til å kansellere avtaler med kunder hvor taket inneholder asbestholdige materialer dersom kunde ikke ønsker å ta ekstrakostnad ved dette. Dersom Solcelleanlegg bare delvis fullføres, eller kanselleres p.g.a. dette, vil medgått tid, materiell og kostnad belastes kunde.


Invertere kan i spesielle tilfeller være dimensjonert for en noe lavere effekt enn solcellepanelenes ytelse for å optimalisere årsproduksjonen (kost/nytte) av energi fra solcelleanlegget. Dette er helt normalt og bevisst for å optimalisere den årlige totale energiproduksjonen i forhold til kostnad på Inverter. Dette betyr at anlegget kunne produsert noe mer i korte perioder med en større Inverter, men at kostnad ved denne ikke kan forsvares innen et rimelig tidsperspektiv med økt inntjening.


Støy

Støy fra Inverter er i henhold til produsentens informasjon i datablad. På sommerdager med mye sol, vil det oppleves at det er en del støy fra Inverter. Plassering av Inverter skjer i henhold til monteringsanvisning og montør sin vurdering. Flytting av inverter i ettertid, etter ønske fra kunde, vil medføre ekstra kostnad som må dekkes av kunde.


Størrelse

Justering av solcelleanleggets størrelse (f.eks. antall solcellepaneler) eller konfigurasjon (f.eks. bruk av Optimizer) kan forekomme hvis takets beskaffenhet, utforming eller konstruksjon medfører at takflaten som er tilgjengelig for montering av solcellepaneler økes eller reduseres.

Stolt elektro AS har som målsetting å avklare behov for slike endringer før oppstart av installasjonsarbeidet, men mindre endringer kan av og til kreves under arbeidet.

Med mindre endringer menes under 10% av totalpris.

Prisen vil da kunne minske eller øke i overensstemmelse med kostnadene for endringene. Økning i størrelse og pris skal godkjennes av kjøper.

Ved bestilling av ekstra Optimizer skal kostnaden for disse inkludert installasjon betales av kunden, men kunden skal alltid gi sitt samtykke før Optimizer installeres.


Betaling og fakturering for solcelleanlegg

Stolt elektro AS fakturerer kunden for hele anlegget ca. 14 dager før oppstart av montering av solcelleanlegget. Faktura forfaller som følger, kunde skal betale 40% ved fakturering, 40% ved oppstart av arbeid og resterende 20% når arbeid er utført og anlegg er ferdig montert. Dette fremgår også normalt av faktura. Ved forsinket betaling skal kunden betale forsinkelsesrente i samsvar med gjeldende lovgivning om forsinket betaling.


Kundens ansvar

Kunden skal gi Stolt elektro AS eller våre underleverandører all relevant informasjon som etterspørres ved utsending av ordrebekreftelse, normalt innen en uke fra tilsendt ordrebekreftelse.

Kostnadsøkninger som følge av at feilaktig informasjon blir gitt til Stolt elektro AS eller underleverandør, eller at relevant informasjon ikke blir gitt innenfor etablerte tidsfrister, vil kunne bli fakturert til kunden i sin helhet.

Feilinformasjonen inkluderer, men er ikke begrenset til, feil eller villedende opplysninger om den tekniske tilstanden på kundens eiendom, taktekke, takvinkel, antall takflater og takets høyde.


Etter installasjonen er det Kunden som er ansvarlig for sikker ferdsel på egen eiendom, inkludert eventuelt behov for snøfanger. Stolt elektro AS, med sine underleverandører, kan bistå i montering av snøfangere på forespørsel.


Kunden skal sikre at Stolt elektro AS og underleverandører har uhindret tilgang til kundens eiendom for installering av solcelleanlegget, herunder tilgang til kundens hus og strøm eller bygge strøm. Kunden skal stå for nødvendig snørydding og lignende tiltak på eiendommen som er nødvendig for gjennomføring av installeringen. Kostnadsøkning som følge av begrensninger i tilgangen til kundens eiendom, vil bli fakturert til kunden i sin helhet.


Kunden skal også rette seg etter Stolt elektro AS eller våre leverandørers retningslinjer under installasjon av solcelleanlegget, herunder ikke benytte stillas eller andre adkomster til taket.

Kundene kan ikke utføre deler av installasjonsarbeidet selv, og Stolt elektro gir ingen rabatt for arbeid som kunden utfører på eget initiativ, med mindre dette er avtalt skriftlig mellom partene.


Kunden er ansvarlig for å melde fra til eget forsikringsselskap om installasjon av solcelleanlegget på kundens eiendom.


Kunde er selv ansvarlig for søknad om Enovastøtte. Tilbud kan være utført med pris etter Enovastøtte, men det betinger at kunden er innenfor de retningslinjer som Enova har for støtte. Det er kunden sitt ansvar å sette seg inn i regler om Enovastøtte. Dersom regler endres, eller kunde ikke er innenfor regelverket til å få Enovastøtte, vil dette være kunde sitt ansvar.


Kunden er selv ansvarlig for salg av overskuddskraft.


Kunde er selv ansvarlig for å sette seg inn i om solcelleinstallasjonen krever søknad til kommunene. Stolt elektro kan bistå med dette etter avtale. Prisen for dette avtales separat og faktureres kunden i sin helhet.


Skader på eiendom

Stolt elektro AS forplikter seg til å ta hensyn til kundens eiendom under installasjonen av solcelleanlegget. Stolt elektro AS påtar seg å kompensere for skader som oppstår utover det som er nødvendig for å gjennomføre arbeidet med installasjonen når skadene oppstår på grunn av uaktsomhet fra Stolt elektro AS side.

Endringer i takets vann- og snø føring ved store nedbørsmengder kan forekomme etter installasjon av solcelleanlegget, herunder ujevn avglidning av snø fra taket eller over skyting av regnvann over takrenne. Spiker eller skruer kan trenge igjennom undertaket og bli synlige fra innsiden dersom taket er konstruert slik at dette oppstår.

Dette er ikke å regne som skader på kundens eiendom som Stolt elektro AS er

ansvarlig for å erstatte.


Produkt garanti

• Garanti følger produktblad.

• Stolt elektro AS leverer dokumentasjon og produktblad i boligmappa til kunde. Alternativt via e-post.

• Stolt elektro AS garanterer at Solcelleanlegget har den spesifiserte nominelle likestrøms effekten. Det betyr også at Stolt elektro AS ikke gir garanti angående kraftproduksjonen.


Overlevering

Leveranse av solcelleanlegget betyr at alt utstyret er korrekt og funksjonelt installert og testet.


Kunden er ansvarlig for å sørge for at strømnettet på eiendommen er i drift ved leveranse.


Idriftsettelse av solcelleanlegget, inkludert oppstart av produksjonen, skjer etter godkjenning fra lokale myndigheter, som den lokale netteieren. I enkelte tilfeller vil det ikke være mulig å sette Solcelleanlegget i drift på tidspunktet for leveransen, på grunn av krav fra lokale myndigheter eller netteiere.

Stolt elektro AS vil igangsette drift av anlegg så sant dette er mulig.


Dersom WIFI ikke fungerer, men anlegg produserer, anses anlegg for overlevert i og med at produksjon kan avleses på Inverter. Dersom feil med WIFI ligger på Stolt elektro AS eller leverandør, skal selvsagt dette ordnes uten unødig forsinkelse.

Dersom ting utenfor Stolt elektro AS sin kontroll gjør at anlegg ikke kan igangsettes når det er ferdig montert, vil anlegget ansees som levert i henhold til betalingsbetingelser.


Alle dokumenter i forbindelse med solcelleanlegget blir lagt in på nettstedet www.boligmappa.no . Her vil du som kunde kunne logge deg inn og finne all informasjon. I Boligmappa, finner du all informasjon som er registrert på eiendommen. Noen ganger opplever vi at Boligmappa.no ikke virker. I de tilfellene vil dokumentasjon tilsendes kunde via e-post.

Tilkobling av solcelleanlegget til internett forutsetter at Kunden har Wifi- dekning der inverter installeres, og at Wifi-nettverkets navn og passord gjøres tilgjengelig for installatøren i løpet av installasjonen

Hvis tilstrekkelig Wifi-dekning og signalstyrke ikke er tilgjengelig, har kunden ansvar for å skaffe og gjennomføre internettilkobling for Solcelleanlegget. Merk at enkelte invertere ikke kan kobles til internett på annet vis enn via Wifi. Dersom det er dårlig dekning, kan dette normalt løses ved at man kjøper en ekstra forsterker til eksisterende WIFI nett.


Stolt elektro AS vil hjelpe kunden med å registrere solcelleanlegget på inverter produsenten sin nettportal. Innsamling, lagring og bruk av data på produsentens portal er underlagt vilkår og betingelser fastsatt av den aktuelle produsenten, og er utelukkende et anliggende mellom produsenten og kunden.

Stolt elektro AS har rett til å samle inn, lagre og bruke produksjonsdata fra solcelleanlegget etter eget skjønn og for å sjekke om det kommer alarmer eller varsler på anlegget. Se mer info i våre personvern retningslinjer.


Ansvar ved forsinkelser

Stolt elektro AS er ikke ansvarlig for direkte tap dersom mangelen eller forsinkelsen skyldes forhold utenfor Stolt elektro sin kontroll og som Stolt elektro ikke med rimelighet ventes å unngå. Stolt elektro AS er kun ansvarlig for direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Stolt elektro AS sin side.

Stolt elektro AS er ikke ansvarlig for indirekte tap for kunden oppstått som en følge av forsinkelse av leveranser eller mangler hvis ikke dette har oppstått på grunn av grov uaktsomhet eller forsett fra Stolt elektro AS sin side. Ved indirekte tap menes blant annet tapt fortjeneste som følge av at solcelleanlegget ikke kan brukes som forventet. Ethvert arbeid på solcelleanlegget skal utføres av autorisert personell.

Stolt elektro AS er derfor ikke ansvarlig for direkte eller indirekte tap som oppstår som følge av blant annet reparasjon og vedlikehold utført av uautorisert personell.


Oppsigelse

Kunden kan avbestille installasjonen uten kostnad inntil 14 dager etter signert avtale, men ikke senere enn 21 dager før avtalt installasjonsdato. Dette gjelder dog ikke dersom det må bestilles spesielt utstyr i forbindelse med installasjonen. Kunden kan avbestille installeringen mot betaling av et avbestillingsgebyr på 5 % av den totale kjøpesummen etter 14 dager før og frem til avtalt installasjonsdato.

Dette gjelder dog ikke spesial bestilt utstyr.

Dersom kunden avbestiller installasjonen etter avtalt starttidspunkt, skal kunden dekke utgifter for arbeid som er gjennomført og som ikke kan reverseres.


Annet

Ved andre typer kjøp, eksempel ved egen montering eller direkte kjøp fra oss, vil kun deler av betingelser, de som omfatter ordren, gjelde.